KIEŽMAR0K* – JEGO HISTORIA I WSPÓŁCZESNOŚĆ
*Tak brzmi oryginalna nazwa miasta, w języku polskim używa się także spolszczonej formy „Kieżmark”.
Erika Cintulová
Miasto Kežmarok należy do najcenniejszych klejnotów regionu Spisz. Już przy wjeździe ukazuje się przybyszowi w cudownej scenerii, ze wspaniałym pasmem Tatr Wysokich w tle. Do tego zachwycającego obrazu należą zaczarowane zaułki ulic, skarby architektury – jedyny w swoim rodzaju, niewyczerpany zdrój tajemniczych zdarzeń i losów ludzi, którzy w tym miejscu żyjąc, odcisnęli w nim niezapomnianą pieczęć.
Kežmarok rozpościera się w Kotlinie Popradzkiej, w dolinie rzeki Poprad, na wysokości około 700 metrów n.p.m. Na zachodzie i północnym zachodzie otacza go masyw Tatr Wysokich i Bielskich, ze wschodu pasmo Lewockie, zaś od północy Magura Spiska. Jest siedzibą powiatu (okresu) i jednym z centrów spiskiego życia kulturalnego oraz ruchu turystycznego w regionie podtatrzańskim. Miasto jest położone na powierzchni ok. 446 hektarów, obszar katastralny wynosi 2 483 ha.
NIECO HISTORII...
Najstarsze świadectwa historyczne o życiu człowieka na tym terenie pochodzą z czasów środkowego paleolitu (250000–35000 lat p.n.e.), o czym świadczą zachowane znaleziska archeologiczne. Historia miasta zaczęła się tworzyć już przed rokiem 1251, kiedy to funkcjonowały na tym terenie trzy samodzielne osady z trzema kościołami.
Nad dzisiejszym dworcem kolejowym znajdowała się osada św. Michała. Należy ona do najstarszych osad średniowiecznych na terenie dzisiejszego Kieżmarku. Przez wiele lat archeolodzy i badacze usiłowali namierzyć tę osadę, aż w roku 1987 udało się kilku zapalonym archeologom odkryć fundamenty kościoła św. Michała z cmentarzem. Częścią znalezisk archeologicznych były także cenne zbiory numizmatyczne. Kościół został wzniesiony prawdopodobnie w XII stuleciu, w stylu romańskim. Usytuowanie kościoła na wzniesieniu, z dobrym widokiem na okolicę, świadczy o tym, że najprawdopodobniej chodzi o osadę obronną. Jej mieszkańcy bronili drogi handlowej. Jednak mimo wielu dążeń podjętych po roku 1987 nie udało się odrestaurować odkrytych fundamentów kościoła św. Michała i udostępnić ich społeczeństwu jako części trasy turystycznej po Kieżmarku. O tym, że zabytek ten jest ukryty pod trawiastą powierzchnią stromego kopca, położonego nad linią kolejową, naprzeciw stacji, świadczą jedynie znaleziska archeologiczne i fotografie w Muzeum w Kieżmarku.
Drugą osadą była osada św. Krzyża, która rozciągała się na prawym brzegu rzeki Poprad. Z tego względu źródła nazywają także tę osadę, której mieszkańcy byli pochodzenia słowiańskiego, osadą rybaków. Kościół należący do osady został zbudowany w 1. połowie XIII stulecia na miejscu drewnianej kaplicy. Odwiedzający Kežmarok mogą ten wspaniały zabytek podziwiać w dzisiejszym centrum miasta.
Po najeździe tatarskim w 1. połowie XIII wieku na terenie współczesnego Kieżmarku, pomiędzy rzekami Poprad i Lubica, osiedliła się społeczność niemiecka. Na miejscu dzisiejszego zamku założyli wieś z kościołem św. Elżbiety. Obiekt ten po raz pierwszy został wymieniony w roku 1251. Fundamenty kościoła odkryto podczas badań archeologicznych, które prowadzono na dziedzińcu zamku w latach 1964-1967. Oprócz nich odkryto cmentarz i fundamenty średniowiecznego klasztoru z 1190 roku. Fundamenty te są obecnie widoczne na dziedzińcu zamkowym pod zakonserwowanymi fundamentami kościoła św. Elżbiety. Kamienie pochodzące z kościoła zostały później wykorzystane do budowy przyszłego zamku.
W 1269 roku niemieccy mieszkańcy osady uzyskali od władcy węgierskiego Beli IV prawa miejskie, w następstwie czego wszystkie trzy osady zostały połączone w jeden organizm miejski – Kežmarok. Jednocześnie miastu wytyczono granice gminy, które sięgały aż do Tatr Wysokich (rejon Zielonego Stawu i Białej Wody). Znakomitej historyczce, dr Norze Barathowej, udało się dotąd zebrać aż 230 wariantów nazwy miasta Kežmarok. Najczęściej są to błędne połączenia nazwy miasta z targiem z serami – Käse + Markt (z niemieckiego słowa: ser + targ). W przywileju przyznano kieżmarczanom takie prawa, jak prawo swobodnego wyboru wójta, prawo organizowania targu, prawo grzebania zmarłych przy kościele farnym i prawo używania darowanej działki. XIV wiek był dla Kieżmarku okresem rozkwitu. Dzięki owocnym kontaktom gospodarczym i kulturalnym z sąsiednią Polską, głównie z Krakowem, kieżmarczanie zaczęli studiować na tamtejszym uniwersytecie. Znaczenie miasta umocnił także przywilej z 1380 roku, w którym Kežmarok został uznany wolnym miastem królewskim. W końcu XVI wieku, wspólnie z Lewoczą, był zaliczany do czołowych miast Spisza. W XV wieku przybyły miastu kolejne przywileje gospodarcze i polityczne: w 1411 – prawo swobodnego połowu ryb, 1417 – prawo wyrębu lasów, 1419 – prawo do dwóch dorocznych jarmarków, 1435 – prawo składu, 1438 – prawo miecza, 1463 – prawo używania herbu i inne. Rozwój miasta ułatwiało jego dogodne położenie, gdyż mogło się rozwijać dzięki funkcjonowaniu ważnych traktów handlowych, które prowadziły tędy z Orientu na północ Europy.
W roku 1433 do miasta wtargnęli husyci. Zajęli farę i kościół św. Michała, skąd przeprowadzali wypady na okolicę. Przed odejściem miasto wycięli w pień i spalili. Po ich ustąpieniu żupan spiski Jan z Perina kazał zburzyć kościół św. Michała i farę. Pomimo złej sytuacji król Zygmunt wciąż uznawał Kežmarok za strategiczne miasto na Węgrzech. Kieżmarczanie wykorzystali tę sytuację do wyciągnięcia korzyści dla siebie i poprosili panującego o potwierdzenie wszystkich dotychczasowych praw, które podobno zostały zniszczone w pożarze. Do swoich żądań wprowadzili bezprawnie także prawo składu. To zaś oznaczało, że kupcy, którzy przejeżdżali przez miasto, byli zmuszeni w tym mieście się zatrzymać i wystawić swój towar na sprzedaż. Spośród towarów, które przechodziły przez Kieżmark – czy to z Węgier w kierunku północnym do Polski i Niemiec, czy w odwrotnym – znajdowały się: płótno, sukno, rudy różnych metali, wino, piwo, zboże, surowe i wyprawione skóry, ser, ryby, wyroby złotnicze i inne. Jednakże prawo składu oficjalnie posiadała Lewocza. Ponieważ król Zygmunt potwierdził kieżmarczanom wszystkie dotychczasowe prawa włącznie z wątpliwym prawem składu, dlatego odtąd datuje się stuletnią wojnę pomiędzy miastami Lewocza i Kežmarok. Oczywiście spory te już dawno zostały zapomniane i dziś są tylko fragmentem dawnych dziejów. Niewątpliwie Kežmarok był w XV stuleciu miastem, które dobrze prosperowało pod względem gospodarczym, ale równocześnie korzystało też z niepokojów, w które popadły Węgry. Te zaś dotyczyły walk o tron węgierski pomiędzy polskim władcą Władysławem i wdową po królu węgierskim Albercie (1440), a także walki z husytami (1441-1462). W 1462 roku miasto odbił król Maciej Korwin i przekazał swoją własność Imre Zapolyi późniejszemu hrabiemu spiskiemu. W ten sposób Kežmarok stracił charakter miasta królewskiego i znalazł się w zależności od wielkich właścicieli ziemskich, co przez długi czas wpływało na jego rozwój. Pomiędzy nowymi właścicielami powstawały spory, które zakończyły się po prawie dwustuletnich walkach w roku 1655, gdy król Ferdynand III przywrócił i potwierdził kieżmarczanom stare przywileje, zaś Kežmarok ponownie uzyskał tytuł wolnego miasta królewskiego. Miasto stanęło także po stronie czterech powstań antycesarskich szlachty węgierskiej, którym przewodzili Stefan Bocskay, Gabriel Bethlen, Jerzy Rakoczy i Imre Thőkőly z Kieżmarku. Powstania były skierowane przeciw władzy absolutnej Habsburgów. Do ostatniego powstania pod wodzą Franciszka Rakoczego II, które miało miejsce na początku XVIII wieku, przyłączyli się także kieżmarczanie pod przywództwem swoich przedstawicieli: Jakuba Kraya, Marcina Lányiego i Sebastiana Toporczera. Dnia 16 grudnia 1709 roku wydał ich na stracenie marszałek cesarski Heister. Miejsce ich stracenia wielu współczesnych kieżmarczan zna pod nazwą ulicy: Krwawe pole. O losach miasta w tych dramatycznych czasach pisze bardzo zajmująco wspomniana już historyczka i pisarka Nora Baráthová w trylogii: Niespokojne miasto (Nepokojné mesto), Mąż, który kroczył za śmiercią (Muž, ktorý kráčal za smrt’ou i Nawet zdrajcom się wybacza (Aj zradcom sa odpúšt’a).
W kolejnych latach miasto, choć było naznaczone wojnami, niepokojami, pożarami i epidemiami, stopniowo budowało charakter znaczącego centrum kultury, życia społecznego i gospodarczej prosperity. Nie dotknęły go ani walki rewolucji węgierskiej w latach 1848- 1849, związane z pobytem wojsk rosyjskich, jak i walki o Spisz w I i II wojnie światowej. Na rozwój miasta znacząco wpłynęło zbudowanie kolei żelaznej, wiodącej z północy na południe lewym brzegiem rzeki Poprad. Jak już wspomniano, przy okazji budowy kolei została zniszczona znaczna część stanowiska archeologicznego na wzgórzu Michała. Budynek dworca kolejowego został wzniesiony w 1889 roku w stylu, który łączył w sobie elementy klasycyzmu i secesji. W tamtym czasie należał do pereł architektury na terenie Węgier. Kolej otwierała miastu możliwość dalszego rozwoju gospodarczego. W północnej części ukształtowała się strefa przemysłowa, zaś południe stopniowo rozwijało się jako teren mieszkalny. W zakresie produkcji przemysłowej ważne miejsce zajmowała przede wszystkim produkcja tekstylna. Rzemiosłami tradycyjnymi były płóciennictwo, sukiennictwo i garbarstwo, o czym świadczą funkcjonujące nazwy ulic (na przykład ulica Garbarska). W pierwszej połowie XVIII stulecia rzemiosła jeszcze się rozwijały. Stopniowo jednak zaczynał się umacniać przemysł manufakturowy i produkcja towarowa, w następstwie czego niektóre rzemiosła zaczęły zanikać. Zmienił się także asortyment wyrobów towarowych. Kieżmarczanie dostarczali na miejscowy targ i wywozili w świat płótno, towary modniarskie, ser, wyroby rzeźnicze, meble, drewno, a z płodów rolniczych – nasiona roślin strączkowych. Specjalnością Kieżmarku były: płótno, wyroby szwalnicze, bryndza, kiełbaski spiskie. Wyroby kieżmarskie znane były w całych Węgrzech. W mieście działało kilka firm, które znane były także na świecie. Przede wszystkim była to tkalnia lnu Karol Wein i Spółka, która powstała w 1884 roku. Zakład wyrabiał obrusy, ręczniki, ścierki, dywany, bieliznę pościelową, chusteczki, wyroby lniane. W 1860 roku została założona w Kieżmarku mechaniczna przędzalnia i tkalnia lnu. Była to pierwsza przemysłowa fabryka lnu na Słowacji, jak również w całych Węgrzech. Na swoje pierwszeństwo na Węgrzech zasłużyła sobie także inna fabryka – Spiski folusz (bielarnia) płótna i bawełny, założony w roku 1880. Dwanaście lat później w zamku kieżmarskim została umieszczona firma Szwalnia Artystyczna Schikedanz C. i Spółka (Umelecká výšivkáreń Schikedanz C. a spol.), która szyła bluzki damskie z płótna, batystu, jedwabiu i materiałów wełnianych, inne ubiory damskie, bieliznę, poduszki ozdobne itp. Artystyczne „wyszywanki” były towarem wyglądanym nie tylko w kraju, lecz także za granicą. Z innych znanych firm trzeba wymienić: Spódniczkę (Súkenka, założona w 1901), Zakłady kieżmarskie (przyszła gorzelnia). Spółka Elektrownia Kieżmarska (Kežmarská elektrárenská spoločnosť) powstała w roku 1894 i należała do najstarszych elektrowni na Węgrzech. Ponadto: Glesinger J.- Tartak parowy i skład drewna (założony w roku 1895), Pierwsza spiska rafineria olejów (1906), Pierwsza spisko-karpacka bryndzownia (1850), browar Meese Vincent (2. poł. XIX. stulecia), Drukarnia Paul Sauter (1880). Bogate tradycje w mieście mają także szkolnictwo i kultura. Chociaż pierwsze wiadomości o szkole pochodzą z 2. połowy XIV wieku przypuszcza się, że szkoła funkcjonowała już sto lat wcześniej. Ośrodkiem życia kulturalnego wyższych warstw społecznych był zamek, gdzie od końca XVI wieku odbywały się debaty filozoficzne; tam rozkwitały malarstwo i muzyka. W XIX-XX stuleciu działało w mieście 11 drukarń, z których najznakomitsza była tłocznia rodziny Sauter (1888-1944). Oprócz książek, czasopism i widokówek wydawała także znany tygodnik „Karpathen-Post” (1888-1942), który jest obecnie dla wielu badaczy i historyków bogatym źródłem informacji i faktów z dziejów Kieżmarku i okolic. Bogata była także działalność związkowa. Najstarszym był Związek Strzelecki, który powstał w 1510 roku. W 1867 roku powstał Związek lekarzy i aptekarzy spiskich, zaś w roku 1873 Węgierski Związek Karpacki – jako pierwszy związek turystyczno-ochroniarski na Węgrzech i ósmy tego rodzaju na świecie. Miastu przysporzyło sławy wiele znakomitych postaci. Na przykład w dziedzinie medycyny był to Chrystian Augustini ab Hortis – osobisty lekarz króla Ferdynanda II, Daniel Fischer – twórca medycyny sądowej na Węgrzech, Wojciech Alexander – twórca rentgenologii na Węgrzech, Jerzy Buchholtz młodszy – autor pierwszej mapy jaskiń na Słowacji i autor panoramy Tatr, członek licznych stowarzyszeń zagranicznych, Tomasz Mauksch – twórca badań flory tatrzańskiej i inni. W roku 1851 mieszkało w Kieżmarku 4 391 osób, w 1938 liczył on 7 360 mieszkańców. Wskutek II wojny światowej miasto opuścili jego mieszkańcy narodowości niemieckiej tak, że w 1945 roku mieszkało w Kieżmarku 5 469 osób. Obecnie Kieżmark posiada ponad 17 tysięcy obywateli. Wśród narodowości zamieszkujących Kežmarok i jego okolice jest: słowacka, romska, niemiecka, czeska, rusińska, węgierska, polska. Przeważające wyznania to: rzymsko-katolickie, ewangelickie, grekokatolickie, baptyści.
ZABYTKI KIEŻMARKU
W okresie niepokojów na Węgrzech z Kieżmarkiem łączą się nazwiska znaczących rodzin szlacheckich, które zapisały się w dziejach miasta w związku z powstaniem i dalszym rozwojem jednego z najznakomitszych zabytków – zamku kieżmarskiego. Wspomnieliśmy już, że Kežmarok uzyskał prawa miejskie w roku 1269. Jako wolne miasto królewskie należał bezpośrednio do panującego, lecz ten mógł go podarować za wierną służbę komukolwiek zechciał. W wyniku ugody z roku 1462 pomiędzy królem Maciejem Korwinem a Janem Jiskrą Kieżmark przeszedł w ręce późniejszego hrabiego (grafa) spiskiego Imre Zapolyi.